Het Het uilenforum
De trefplaats voor liefhebbers van uilen
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Insecten voor uilen

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Het uilenforum -> uilen in beschermd milieu
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Jan
Site Admin


Geregistreerd op: 21 Sep 2007
Berichten: 4
Woonplaats: West-Vlaanderen, België

BerichtGeplaatst: 21-09-2007 22:58:13    Onderwerp: Insecten voor uilen Reageren met citaat

Hoewel ik hier een aantal soorten heb waarvan ik weet dat ze in de natuur insecten opnemen heb ik tot voor kort nooit overwogen om deze te geven. Simpelweg omdat de paar testen die ik ermee deed gewoon niet enthousiast onthaald werden door de vogels. De insecten lieten ze gewoon links liggen.

Dit jaar kwam daar echter verandering in. Ik schafte mij een jong koppel koekoeksuilen (Ninox boobook) aan. Het viel mij onmiddelijk op dat deze vogels gefascineerd waren door alles wat door hun voliere vloog of kroop. Ik ben dan maar naar een reptielenhandel gegaan en mij een assortimentje grote insecten aangeschaft (te klein hebben deze uilen van respectabele grote problemen mee): afrikaanse treksprinkhaan, veldkrekels (groot formaat) en moriowormen.
De moriowormen waren nu niet echt een succes te noemen. Ze bewongen te weinig om de aandacht van de uilen te trekken en groeven zich snel in in de bodembedekking waardoor ze door de uilen bijna onmogelijk te vangen waren.
De krekels(veldkrekels, de huiskrekel is wat te klein) en sprinkhanen waren daarentegen een groot succes. Deze werden bijna onmiddelijk door de vogels gevangen. Hetzij door een vlucht vanaf de zitstok hetzij te voet "jagend" door de voliere. Ik heb mij intussen nog een boobook aangeschaft en ook deze vertoond dit instinct.
Bij mijn witwangen sloeg dit niet echt aan, zij zijn weinig geïnteresseerd in deze insecten. Bij mijn andere uilen heb ik dit niet geïntroduceerd omdat ik weet dat ze in de natuur geen insecten opnemen.

Besluit: insecten vormen een leuke variatie voor de uilen daar het hen ook wat prikkelt om zelf aan de slag te gaan met deze kriebelende beestjes maar het zal voor mij nooit tot een volwaardig deel van het menu uitgroeien, enkel als supplement eens in de week.

Jan
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Het uilenforum -> uilen in beschermd milieu Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 

Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum