Het Het uilenforum
De trefplaats voor liefhebbers van uilen
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

De kweek met kerkuilen

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Het uilenforum -> het kweken met uilen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Jan
Site Admin


Geregistreerd op: 21 Sep 2007
Berichten: 4
Woonplaats: West-Vlaanderen, België

BerichtGeplaatst: 21-09-2007 22:40:36    Onderwerp: De kweek met kerkuilen Reageren met citaat

Waarom dit forum niet openen met de soort waarmee het voor mij allemaal begon: de kerkuil (Tyto alba alba)

In november 2004 kocht ik een heel mooi onverwant koppel kerkuilen. De man was mooi wit maar het wijf was wat donkerder op de borst maar beide toch zeker de naam Tyto alba alba waardig. De voorbije jaren had ik vooral Europese vinkachtigen en kwartels gekweekt dus dit was iets totaal nieuws. Als voeding kregen deze vogels enkel kuikens - iets waar ik me tot op de dag van vandaag voor verfoei en ik nu gelukkig bijna niet meer dien te geven -. Ik heb deze vogels geïntroduceerd op kwartel en duif maar geen van deze namen ze op.
De vogels werden heel de winter op dit dieet gehouden en begin februari werd een nestkast opgehangen. Voor de bouw ervan baseerde ik me op de kasten die men ook in de vrije natuur ophangt. Half maart legde het wijfje het eerste ei. In totaal werden 6 eieren gelegd met een tussenpoze van telkens 2 dagen. Kerkuilen broeden vanaf het eerste ei dus kwamen de jongen ook perfect met een tussenpoze van 2 dagen uit. Het eerste 22 april, dan 24,26 en 28. De laatste 2 eieren bleken onbevrucht te zijn.
Veiligheidshalve werd al enkele dagen voor het uitkomen van de eieren de hoeveelheid voor opgedreven zodanig dat de ouders hun kroost niet als uitbreiding van hun dieet zouden zien. Met het uitkomen van de jongen werd de hoeveelheid stelselmatig opgedreven tot 24 kuikens op een leeftijd van 9-10 weken. Op deze leeftijd eten de jongen echter het meest. Naarmate ze naar het uitvliegen toe gaan verminderen ze weer om haast bijna niets meer te eten enkele dagen voor het uitvliegen.
De jongen werden op een leeftijd van 12-14 dagen geringd. Op deze leeftijd gaan de ogen net open (dus niet volledig) en bij de meeste vogels die ik gehad heb is dit het moment om te ringen. De ringen werden niet afgeplakt zoals ik dit bij vinken vaak doe en dit bleek ook niet nodig. De ouders voerden hun kroost voorbeeldig en na 11 weken verliet het eerste jong het nest om er al snel terug te keren. De jongen bleven dit doen totdat ik de nestkast wegnam. Dit was nodig want het vrouwtje was begin juli gestart met een tweede ronde (7 eieren deze keer) ik liet deze nog wel leggen maar uitbroeden zag ik niet meer zitten. Eenerzijds omdat er al genoeg kerkuilen zijn en anderzijds zijn de vogels toch een 20-tal weken zoet met een kweekronde en deze inspanning vind ik voldoende.

Tot zover de kweek van deze door velen ondergewardeerde maar toch zeer mooie uilen.

Jan
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Het uilenforum -> het kweken met uilen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 

Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum