Jan Site Admin
Geregistreerd op: 21 Sep 2007 Berichten: 4 Woonplaats: West-Vlaanderen, België
|
Geplaatst: 21-09-2007 22:58:13 Onderwerp: Insecten voor uilen |
|
|
Hoewel ik hier een aantal soorten heb waarvan ik weet dat ze in de natuur insecten opnemen heb ik tot voor kort nooit overwogen om deze te geven. Simpelweg omdat de paar testen die ik ermee deed gewoon niet enthousiast onthaald werden door de vogels. De insecten lieten ze gewoon links liggen.
Dit jaar kwam daar echter verandering in. Ik schafte mij een jong koppel koekoeksuilen (Ninox boobook) aan. Het viel mij onmiddelijk op dat deze vogels gefascineerd waren door alles wat door hun voliere vloog of kroop. Ik ben dan maar naar een reptielenhandel gegaan en mij een assortimentje grote insecten aangeschaft (te klein hebben deze uilen van respectabele grote problemen mee): afrikaanse treksprinkhaan, veldkrekels (groot formaat) en moriowormen.
De moriowormen waren nu niet echt een succes te noemen. Ze bewongen te weinig om de aandacht van de uilen te trekken en groeven zich snel in in de bodembedekking waardoor ze door de uilen bijna onmogelijk te vangen waren.
De krekels(veldkrekels, de huiskrekel is wat te klein) en sprinkhanen waren daarentegen een groot succes. Deze werden bijna onmiddelijk door de vogels gevangen. Hetzij door een vlucht vanaf de zitstok hetzij te voet "jagend" door de voliere. Ik heb mij intussen nog een boobook aangeschaft en ook deze vertoond dit instinct.
Bij mijn witwangen sloeg dit niet echt aan, zij zijn weinig geïnteresseerd in deze insecten. Bij mijn andere uilen heb ik dit niet geïntroduceerd omdat ik weet dat ze in de natuur geen insecten opnemen.
Besluit: insecten vormen een leuke variatie voor de uilen daar het hen ook wat prikkelt om zelf aan de slag te gaan met deze kriebelende beestjes maar het zal voor mij nooit tot een volwaardig deel van het menu uitgroeien, enkel als supplement eens in de week.
Jan |
|